Statut żłobka niepublicznego Słodziaki
STATUT KLUBU DZIECIĘCIEGO SŁODZIAKI
§ 1
Postanowienia ogólne
- Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki zwanej w dalszej treści klubu, którego pełna nazwa brzmi: „SŁODZIAKI” Agnieszka Grudzińska, Małgorzata Zdanowska – Szczerba S.C .
- Placówka realizuje funkcje opiekuńcze, wychowawcze oraz edukacyjne zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2018, poz. 603, 650, 1629, 1544)
- Placówka została wpisana do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego
przez Prezydenta m.st. Warszawy w dniu ……………… r. pod numerem …………………………..
- Organem prowadzącym placówkę jest „SŁODZIAKI” Agnieszka Grudzińska, Małgorzata Zdanowska – Szczerba S.C .
- Siedziba klubu znajduje się w Warszawie przy ul. Puszczy Solskiej 5.
§ 2
Organy placówki
- Organami klubu dziecięcego są:
a. Założyciel: Agnieszka Grudzińska.
b. Założyciel: Małgorzata Zdanowska - Szczerba
c. Opiekunki posiadające poświadczone w dokumentach uprawnienia do pracy zgodne z wymogmi Ustawy.
§ 3
Podstawa prawna dla funkcjonowania
1. Placówka działa na podstawie następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2018, poz. 603, 650, 1629, 1544), zwanej dalej Ustawą.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza
oraz dziennego opiekuna (Dz. U. 2011 nr 69, poz. 368)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy z późniejszymi zmianami (Dz. U. 2019, poz. 72)
- Niniejszy statut.
§ 4
Cele i zadania placówki
- Klub dziecięcy sprawuje opiekę nad dziećmi od ukończenia 1 roku życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku, gdy to niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4 rok życia.
- Personel klubu dziecięcego w swoim działaniu respektuje fakt, iż dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności mają prawo do:
- akceptacji takim, jakimi są,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, czy zaniedbania
ze strony dorosłych,
- poszanowania godności i własności osobistej,
- indywidualnego tempa i toku rozwoju,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia.
- Klub dziecięcy realizuje cele i zadania wynikające z przepisów ustawy, w szczególności:
- troszczy się o stan zdrowia i prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci poprzez zapewnienie im opieki, zdrowego żywienia, wyrabianie nawyków higieny życia codziennego oraz zapewnienie wczesnej edukacji w postaci zajęć ogólnorozwojowych doskonalących myślenie, mowę
i wiedzę dziecka o otaczającym świecie
- wspomaga indywidualny rozwój oraz wzrastanie dziecka w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa
- uczy samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności, tworzy warunki do doświadczenia sukcesu i wzmocnienia wiary we własne siły
- rozwija wrażliwość estetyczną, tworzy warunki do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej i teatralnej
- kształtuje prawidłowe postawy społeczne przez naukę współdziałania z zespołem rówieśników, budzi i rozwija uczucia empatii, przywiązania i życzliwości oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie
- zapewnia dzieciom profilaktykę i pomoc psychologiczno –pedagogiczną oraz logopedyczną, jak również psychologiczne wsparcie dla całej rodziny
- Do realizacji celów statutowych placówka posiada:
- dwie sale wielofunkcyjne dostosowane do realizacji różnych aktywności dzieci: zabawy i edukacji, spożywania posiłków, snu i odpoczynku
- dwie łazienki z toaletami
- szatnię dla dzieci
- pomieszczenie administracyjne -biuro
- pomieszczenie gospodarcze
- rozdzielnię posiłków
- zmywalnię brudnych naczyń
§ 5
Współpraca z rodzicami dzieci
a. Klub dziecięcy współdziała z rodzicami/prawnymi opiekunami poprzez pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, udzielanie rzetelnej informacji o jego postępach i trudnościach, wspólne uzgadnianie kierunków i zakresu zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w placówce;
b. Co najmniej raz do roku Rodzice uczestniczą w tzw. zajęciach otwartych, w czasie których realizują wraz z dzieckiem zaplanowany program spotkania tj. określoną formę zabawy, pracę plastyczną itp.
c. Rodzic przebywa z dzieckiem na Sali klubu dziecięcego przynajmniej pierwszego dnia uczęszczania dziecka do placówki.
d. Co najmniej raz do roku organ organizuje spotkanie informacyjno-organizacyjne dla Rodziców dzieci uczęszczających do placówki.
§ 6
Warunki przyjmowania dzieci do klubu dziecięcego
- Zasady ogólne
- Przyjęcie dziecka do placówki następuje na podstawie Umowy o świadczenie usług (dalej „umowa”), zawartej pomiędzy stronami tj. rodzicami (prawnymi opiekunami) lub jednym
z rodziców dziecka (prawnych opiekunów) a osobą reprezentującą organ placówki.
- Do dokonania zapisu wymagane jest również wypełnienie Karty informacyjnej dziecka oraz uiszczenie opłaty wpisowej i czesnego. Karta dotyczy informacji o dziecku zgodnych z Ustawą.
- Rozwiązanie świadczenia usługi następuje w przypadkach przewidzianych umową.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków .
- Przyjęcie dziecka może nastąpić w trakcie całego roku kalendarzowego, w miarę zwalniania się miejsc.
§ 7
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
1. Działalność klubu finansowana jest z następujących źródeł:
- Opłata wpisowa – uiszczana jednorazowo w momencie przyjęcia dziecka do placówki, stanowi o wejściu w życie postanowień umowy zawartej między klubem dziecięcym a Rodzicami dziecka;
- Z opłaty wpisowej zwalniani są rodzice posyłający do klubu dziecięcego „Słodziaki” kolejne dziecko, niezależnie czy starsze dziecko nadal uczęszcza do placówki czy też zakończyło już w niej swój pobyt.
- Czesne – stała comiesięczna opłata bezzwrotna, uiszczana do 5 dnia każdego miesiąca
- Opłata za wyżywienie, której wysokość jest regulowana zgodnie z zapisem pkt. c. § 7
- Koszt zakupu wyprawki higienicznej dla dziecka – co miesiąc rodzice dostarczają do placówki zakupione środki higieny osobistej, wskazane przez organ ; w chwili rozpoczęcia uczęszczania do placówki rodzic dostarcza większą wyprawkę „na start”, której elementy wyszczególnione są w Regulaminie
- Opłaty za zajęcia dodatkowe, na które rodzice zdecydują się zapisać dziecko
- Wysokość opłaty wpisowej oraz czesnego zostanie ustalona przez prowadzącego i podana do wiadomości rodziców . O zmianie wysokości opłat rodzice będą powiadamiani co najmniej z jednomiesięcznym wyprzedzeniem.
- Wysokość opłaty za wyżywienie jest ustalana przez firmę cateringową i przekazywana do wiadomości rodziców przez prowadzącego.
- W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary umowne za zwłokę
w wysokości określonej w umowie.
- W przypadku nieobecności dziecka w placówce zmianie ulega jedynie opłata za wyżywienie, zgodnie z zapisem pkt. 4. § 7
§ 8
Wyżywienie
- Placówka zapewnia wyżywienie dostarczane przez firmę cateringową.
- W przypadku diet eliminacyjnych klub dziecięcy zapewni dzieciom odpowiednie żywienie
po dostarczeniu przez rodziców zaświadczenia lekarskiego o szczególnych wymaganiach dziecka w tym zakresie. Rodzice są zobowiązani do informowania o ewentualnych zmianach związanych z żywieniem dziecka: zawężeniem, rozszerzaniem bądź rezygnacją z diety.
- Koszt wyżywienia pokrywany jest przez Rodziców zgodnie ze stawką dzienną ustaloną
przez firmę cateringową. Opłata wnoszona jest za cały miesiąc z góry, tj. do 5 dnia każdego miesiąca.
- W razie planowej nieobecności dziecka Rodzic jest zobowiązany powiadomić klub dziecięcy „SŁODZIAKI” dzień wcześniej do godziny 17.00. W przypadku uprzedniego zgłoszenia nieobecności dziecka w placówce Rodzicom/Opiekunom przysługuje zwrot stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności, w przeciwnym razie wniesione opłaty są bezzwrotne.
§ 9
Postanowienia końcowe
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności placówki.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
- zamieszczony na tablicy informacyjnej dla rodziców w holu placówki
- udostępniany na prośbę zainteresowanych przez pracowników i opiekunki
- Szczegółowe zasady funkcjonowania placówki zawarte są w Regulaminie.
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Statut nadaje organ prowadzący.
- Zmian w statucie dokonuje organ prowadzący klub dziecięcy .
- Klub Malucha prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- Niniejsza treść Statutu wchodzi w życie z dniem 01.12.2021r.